ĆWICZENIA ODDECHOWE
W czasie mówienia powietrze wdychane jest głównie ustami a wydychane ustami lub nosem, w zależności od wypowiadanych dźwięków.
Celem ćwiczeń oddechowych jest:
- poszerzenie pojemności płuc,
- wzmocnienie mięśni biorących udział w oddychaniu,
- wyrobienie toru oddechu przeponowego,
- odróżnienie fazy wdechu i wydechu,
- wyrobienie umiejętności szybkiego, pełnego wdechu i wydłużonej fazy wydechowej,
Ćwiczenia oddechowe rozpoczynamy od ćwiczeń, w czasie których dziecko powinno jedynie „bawić się” oddechem. Stopniowo przechodzimy do ćwiczeń trudniejszych, a więc ćwiczeń oddechowych połączonych z elementami gimnastyki całego ciała lub ćwiczeniami fonacyjnymi.
ZESTAW ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH PRAWIDŁOWY ODDECH
- Chłodzenie gorącej zupy.
- Wąchanie kwiatów, zapachów, potraw, kosmetyków.
- Dmuchanie na zmarzniętą szybę, chuchanie na złączone dłonie.
- Zdmuchiwanie kropli deszczu, płatków śniegu, piórek, listków w czasie zabaw w przedszkolu i podczas spacerów.
- Nadmuchiwanie balonów.
- Nabieranie powietrza nosem przy zamkniętej buzi i wypuszczanie przy jednoczesnej artykulacji głoski np. /s/ lub /f/.
- Zdmuchiwanie chrupek, piłeczek, kawałków waty z gładkiej a następnie szorstkiej powierzchni.
- Dmuchanie na płomień świecy tak, aby go nie zgasić.
- Dmuchanie na styropianowe zabawki pływające po wodzie (zabawa “Zawijanie do portu”).
- Puszczanie baniek mydlanych.