[ess_grid alias=”terapia”]
Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Ukierunkowana jest ona na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka jako jednej z przyczyn niepowodzeń szkolnych.
Terapię pedagogiczną na terenie naszego przedszkola prowadzimy w formie indywidualnej. Liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 5 dzieci. Staramy się stworzyć dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi możliwość wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego na miarę ich możliwości. Bawiąc się z dziećmi szczególną uwagę zwracamy na usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji. Bardzo często prowadzimy rozmowy indywidualne z dziećmi, organizujemy zabawy i gry dydaktyczne, oraz aktywność plastyczną. Stymulujemy i wspieramy, inicjujemy rozwój potrzeb i oczekiwań dzieci związanych z poznawaniem świata, potrzebą aktywności.
Podczas pracy z dzieckiem stosujemy metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów: słuch, wzrok, dotyk. Są to m.in. metody:
- elementy Metody Dobrego Startu wg M.Bogdanowicz
- elementy Kinezjologii Edukacyjnej G. Dennisona
- muzykoterapia
- bajkoterapia
- wybrane techniki relaksacyjne
- ćwiczenia grafomotoryczne M.Bogdanowicz
- elementy metody Pedagogiki Zabawy
Cele terapii pedagogicznej:
- stymulowanie rozwoju dziecka ( cel nadrzędny )
- stymulowanie i usprawnianie funkcji psycho – motorycznych
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach
- eliminowanie niepowodzeń dydaktycznych
- eliminowanie niepowodzeń w społecznym i emocjonalnym funkcjonowaniu
Oto kilka przykładów ćwiczeń percepcji wzrokowej na materiale obrazkowym:
- różnicowanie figur geometrycznych po względem kształtu, koloru, grubości, wielkości
- dobieranie par jednakowych figur geometrycznych
- rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych zabawa ,,Co się zmieniło”
- zapamiętywanie elementów eksponowanego obrazka
- układanie figur geometrycznych z części
- układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych według wzoru i z pamięci
- rysowanie kompozycji za pomocą szablonów
- rysowanie, odtwarzanie kompozycji geometrycznych według wzoru
- układanki obrazkowe
- loteryjki i domina obrazkowe
- układanie obrazków z części
- dobieranie części obrazka do całości
- dobieranie zbiorów liczbowych w tym samym układzie (domina)
- wyszukiwanie podobieństw i różnic między obrazkami
- rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów na obrazkach
- podział przedmiotów na grupy np. rośliny, zwierzęta, owoce itp.
- zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka
- zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów
- rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorów
- historyjki obrazkowe – porządkowanie obrazków w kolejności
Oto kilka ćwiczeń usprawniających percepcję słuchową:
- rozpoznawanie odgłosów zwierząt
- rozpoznawania przedmiotów na podstawie dźwięków (pęk kluczy, garnek, klocki drewniane, szklanka, folia itp.)
- rozpoznawanie osób na podstawie barwy głosu
- dobieranie w pary przedmiotów o jednakowym brzmieniu – np. puszki słuchowe
- rozróżnianie tempa w połączeniu z zabawą ruchową – szybko – bieg, wolno – marsz
- tworzenie wyrazów na tę samą sylabę
- segregowanie obrazków wg kryteriów: głoski na początku i na końcu, liczby sylab w słowach
- układanie rymowanek, dobieranie słów rymujących się
Oto kilka ćwiczeń usprawniających sprawność manualną:
- naśladowanie ruchów
- ćwiczenie palców-uderzanie jednym, dwoma, wszystkimi palcami w określonym rytmie, lekko lub mocno, naśladowanie spadającego deszczu
- rysowanie, malowanie na dużych arkuszach papieru
- lepienie z plasteliny, masy solnej, gliny, ugniatanie kulek z papieru
- budowanie z drobnych klocków np. lego, sortowanie klocków
- rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku
- cięcie nożyczkami po śladach(uprzednio narysowanych kształtów)
- kolorowanie obrazków
- obrysowywanie szablonów
- nawlekanie koralików, przewlekanie tasiemki przez otworki w tekturce
- rysowanie szlaczków po śladzie i samodzielnie
- łączenie punktów tworzących określony przedmiot np. drzewo, domek
- tworzenie obrazków z wydzieranek
- naśladowanie gry na instrumencie
- nawijanie wełny na motek
tworzenie kompozycji na materiałach sypkich (piasek, kasza, mąka)
Opracowała: Dorota Żmudzińska
Grażyna Boczek
- nauczyciel wychowania przedszkolnego
- terapeuta pedagogiczny
- oligofrenopedagog
Małgorzata Nowak
- nauczyciel wychowania przedszkolnego
- terapeuta pedagogiczny
Anita Grubalska-Brodawka
- dyrektor
- terapeuta pedagogiczny